4 دسامبر 2022- دیابت آشکار در بارداری به افزایش قند خون یا هایپرگلایسمی اطلاق می شود که برای اولین بار در دوران بارداری تشخیص داده می شود، بطوریکه قند خون این زنان معیارهای تشخیص دیابت نوع 2 در بزرگسالان غیر باردار را دارد. بر اساس مطالعه ای که در مجله ی Diabetology & Metabolic Syndrome  منتشر شد، در گروه مورد مطالعه برای یک سوم از زنان باردار مبتلا به هایپرگلایسمی، دیابت آشکار تشخیص داده شد. بر اساس این تحقیق، نتایج بارداری آنها با زنانی که پیش از بارداری به دیابت مبتلا بودند، قابل مقایسه بود و عمدتاً تحت تأثیر جمعیت شناسی مادر و کنترل متابولیک بود.

وجود دیابت در دوران بارداری ممکن است اثرات منفی بر مادر و نوزاد داشته باشد. اگرچه اکثر مطالعات مربوط به بارداری در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 ، شامل زنانی با دیابت آشکار شده در بارداری نیستند، اما ممکن است این زنان به اندازه زنانی که پیش از بارداری به دیابت تایید شده مبتلا بودند، در معرض خطر پیامدهای منفی باشند.

به منظور ارزیابی پیامدهای اولیه ی بارداری زنان مبتلا به دیابت آشکار نسبت به زنان مبتلا به دیابت نوع 2 شناخته شده ی قبل از بارداری، محققان این دو گروه از زنان را در این مطالعه با هم مقایسه کردند.

برای این هدف، از 20 می 2005 تا 30 ژوئن 2021، آنها زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 2 را که تحت مراقبت های پرخطر دوران بارداری در دو بیمارستان دولتی در جنوب برزیل قرار داشتند، مورد بررسی قرار دادند. نتایج بارداری از سوابق پزشکی دیجیتال به دست آمد. احتمال پیامدهای نامطلوب با استفاده از رگرسیون پواسون با برآوردهای قابل اعتماد تعیین شد و نتایج به صورت ریسک نسبی (RR) و فاصله اطمینان 95 درصد (CI) بیان شد.

نتایج مهم این مطالعه به شرح زیر بود:

· از 618 زن، 67 درصد دیابت قبل از بارداری و 33 درصد دیابت آشکار شده در بارداری داشتند.

· نتایج بارداری با ویژگی‌های اولیه مادر مرتبط بود، به استثنای یک تفاوت جزئی در سن مادر(7.5± 33سال در زنان مبتلا به دیابت بارداری در مقابل 6.0 ±32 سال در زنان مبتلا به دیابت آشکار،  = p0.004) که از نظر بالینی معنی‌دار نبود.

· تقریباً تعداد زنان مبتلا به دیابت آشکار که سیگار می کشیدند، نسبت به کسانی که از قبل از بارداری به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، دو برابر بود(12.3 درصد در مقابل 6.5 درصد،p=0.024).

از نظر پیامدهای بارداری، این دو گروه‌ با هم مشابه بودند، با این حال تمایل به پذیرش بیشتر در مراقبت‌های ویژه برای نوزادان متولد شده از مادرانی که قبل از بارداری به دیابت مبتلا بودند، بیشتر بود(45.2 درصد در مقابل 36.1 درصد،  = p0.051)

دکترAngela Jacob Reichelt  و تیمش در پایان گفتند: با توجه به اینکه خطر پیامدهای نامطلوب بارداری در این زنان با زنان مبتلا به دیابت شناخته شده ی قبل از بارداری مشابه است، ما باید سیستم های بهداشتی را به انجام اقدامات لازم برای تشخیص زودهنگام این زنان قبل از بار دار شدن، تشویق کنیم.علاوه بر این، برای افزایش آگاهی در میان تیم بهداشتی مراقبت های اولیه در مورد مزایای مراقبت های قبل از بارداری در میان زنان در سنین باروری، به ویژه هنگامی که چاقی یا قند خون بالا وجود دارد، باید کارهای بیشتری انجام شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/outcomes-of-pregnant-women-with-overt-diabetes-comparable-to-those-with-pregestational-diabetes-103226